Veckomeny

Daglig matinspiration:  AnnasLCHF
Jag gillar inte kaffe/te.
Jag äter inte frukost för att då blir jag maniskt sugen/hungrig resten av dagen.
Jag äter Bregott för att det är gott och för att det är lättare för mig att ha/stapla i jobbkylen.
Anledningen till att jag räknar min mat är för att jag lätt överäter.
Är du nybörjare eller har mycket övervikt förespråkar jag inte att du ska väga din mat.
När jag gick ner i vikt åt jag när jag var hungrig tills jag blev mätt av saker med max 5g kolhydrater/100g.
Nu är jag matblind och med hjälp av mitt matschema håller jag koll på mitt dagsintag för att inte äta för mycket eller lite mat.
 
(OBS! Jag räknar inte med gurkan och salladen då det skulle kännas för nitiskt att räkna "10g rucola + 20g gurka". Någon måtta får det vara på räknandet)
 
Hur vet man hur mycket man ska äta?
Protein
Målvikt i gram, för mig 65kg = 65g protein
Fett
Dubbel målvikt i gram, för mig 2x65g = 130g fett
Kolhydrater
Här råder det delade meningar. Jag mår bäst när jag begränsar kolhydratintaget till MAX 20g/dag. 
 
Måndag
Lunch:  Bacon och smörstekt vitkål (210g bacon + 150g vitkål)
Middag:  Pannbiff med svampstuvning (150g blandfärs + 200g kantareller + 1dl grädde
  
Protein:  65g
Fett:  138g
Kolhydrater:  14g
 
Tisdag
Lunch:  "Pyttipanna" (150g rökt skinka + 150g kantareller + 50g lök + 30g bregott)
Middag:  Carbonara (230g bacon + 50g lök + 1dl grädde)
  
Protein:  65g
Fett:  138g
Kolhydrater: 13g
 
 
Onsdag
Lunch: Ugnsomelett  (3 ägg + 50g skinka + 25g gräddost + 50g bregott)
Middag:  Fläskkarré med gräddsås (160g fläskkarré + 1,25dl grädde + 30g tomat)
  
Protein:  65g
Fett:  130g
Kolhydrater: 6g
 
Torsdag
Lunch:  Pannbiff (150g blandfärs + 50g bregott)
Middag:  Zucchinilasagne (130g blandfärs + 80g champinjoner + 60g tomat + 60g lök + 1dl grädde +  90g zucchini + 40g gräddost)
  
 
Protein: 65g
Fett:  134g
Kolhydrater: 14g
 
Fredag
Lunch:  Bratwurst med äggröra (1 Bratwurst + 3 ägg + 50g bregott)
Middag:  Kycklinggryta (140g kycklinglårfilé + 50g lök + 70g paprika + 80g champinjoner + 1,25dl grädde)
  
Protein: 65g
Fett: 132g
Kolhydrater: 14g
 
Lördag
Lunch:  Ägg special (2ägg + 90g bacon + 40g champinjoner + 30g paprika + 20g gräddost + 30g smör)
Middag: Grillad entrecote med vaxbönor och smör (150g entrecote + 180g vaxbönor stekta i massa smör + 50g kryddsmör + 50g tomat)
  
Protein: 65g
Fett: 140g
Kolhydrater: 14g
 
Söndag
Lunch: Påläggstallrik (120g pepparkubb + 70g bregott)
Middag: Kyckling med currysås (190g kycklinglårfilé + 1,75dl grädde)
  
Protein: 65g
Fett: 131g
Kolhydrater: 7g
 
 
4 kommentarer publicerat i Veckomeny
Taggar: AnnasLCHF, Instagram, LCHF, matmissbrukare, matplan, matplanering
#1 - - Ida:

Undrar om du väger/mäter din mat rå el tillagad?

Svar: Alltid rå :-)
AnnasLCHF

#2 - - Ida:

Är det inte svårt att räkna om man tex gör en Gratäng? Antar att du räknar innan du lagar till maten så du vet att det blir exakt det du vill det ska bli?

Svar: Jag portionslagar all min mat 😊 På så sätt har jag stenkoll 😉👍🏻 Finns jättebra glasmatlådor på Ikea som jag använder som ugnsformar 😊
AnnasLCHF

#3 - - Anonym:

Är det någon garanti att man går ner i vikt om man räknar, mäter & väger sin mat?

Svar: Det beror ju på hur kroppen reagerar och vad man äter osv. Jag kan inte garantera någonting för någon annans kropp. Man måste prova själv :-)
AnnasLCHF

#4 - - Anonym:

Har du alla recept på din sida?

Skriver du någonstans o förklarar hur du tillagar dina rätter?

Svar: Hej! Om det finns ett recept på min sida brukar jag länka det i inlägget.
Men för det mesta är mina recept så enkla att det inte behövs.
Exempelvis lördagens lunch:
2ägg + 90g bacon + 40g champinjoner + 30g paprika + 20g gräddost + 30g smör
Jag stekte bacon, champinjoner och paprika. När baconet var genomstekt och champinjonerna var torra strödde jag över ost och sen knäckte jag två ägg som fick steka med till önskad konsistens uppstod :-)
Ugnsomeletten och Zucchinilasagnen har recepten länkade om du klickar på texten.
Lycka till!
Kram
AnnasLCHF