Idag är det den allmänna "alla måste äta en lussebulle för att fira ett helgon från Italien"-dagen.
Mer känd under namnet "Lucia".
På era jobb kommer det förmodligen finnas lussebullar, pepparkakor och glögg.
På era barns dagis/skolor kommer det förmodligen bjudas på lussebullar och pepparkakor.
Är du sockerberoende?
Är du inte tillräckligt stark i dig själv och känner dig fräck, men vill säga nej?
Här kommer mina bästa tips:
- "Nej tack, jag åt precis"
- "Nej tack"
- "Åh va snällt av dig, men jag tål inte bullar"
- "Nej tack"
- "Va gullig du är, men nej tack"
- "Nej tack, jag är proppmätt sen frukost/lunch"
- "Nej tack"
Känner du ändå att du inte vill äta kakor och bullar men inte vet hur du ska kunna klara av alla som tjatar (för idag kommer det tjatas).
Gå inte dit.
Jag menar inte att du ska sjukanmäla dig eller strunta i att titta på ditt/dina barns uppvisningar.
Jag menar: Gå inte till fikabordet när dina kollegor fikar.
Gå på själva uppvisningen och se dina små stjärnor sjunga, men hoppa över fikan.
Det kan låta lättare sagt än gjort.
Är du sockerberoende ska du inte utsätta dig för triggande situationer.
Om jag äter EN lussebulle idag kan det förstöra hela min jul på samma sätt som EN liten mugg med starkvinsglögg skulle kunna förstöra julen för en nykter alkoholist.
Är du inte sockerberoende tycker du nog att jag är för hård och du kanske inte kan förstå hur EN liten lussebulle/pepparkaka kan förstöra julen.
Givetvist är det inte EN bulle/kaka som förstör.
Det läskiga är vad som händer med mig efter jag ätit den bullen/kakan.
Det var över 4 år sen jag gjorde avsteg sist kan jag ärligt inte längre svara på hur jag skulle reagera.
Jag vet helt enkelt inte vad jag skulle göra om jag åt EN bulle/kaka.
Det jag däremot vet är att sist jag gjorde avsteg åt jag dygnet runt och den hungern/det maniska suget vill jag ALDRIG uppleva igen.
Du är stark, Du kan stå emot.
För varje "Nej tack" växer du som person och blir mer säker på din resa mot en hälsosam livsstil <3
1